Fluxus Heidelberg Center BLOG

This BLOG is maintained by the FLUXUS HEIDELBERG CENTER. See: WWW.FLUXUSHEIDELBERG.ORG.

This FHC BLOG will contain an overview of all news we find and get in connection to Fluxus. Articles, publications, events, celebrations, Biographies, you name it. Every month the collection of the blog will be published on the FHC website as a digital archive

Saturday, December 13, 2008

ZKM Artikel Silent Music

: ZKM :: Artikel :: ZKM Exhibitions :: George Brecht 80.

Silent Music
Exhibitions 10 2006

28 October–3 December 06
Silent Music. George Brecht 80. Radio plays
ZKM Media Museum, Ars Acustica in the Project Space
Opening Fr, 27 October 7 p.m. at the ZKM Media Museum

In the time from 1983 to 1995, George Brecht realized three radio plays for West German Radio’s studio of acoustic art. They are a productive part of his intermedial, artistic output, his scientific research as well as a connection, that appears therein, to the thoughts and aesthetics of the Far East, to Taoism, and to Zen. »Silent music. Musik der Stille« is a poetic compendium about listening, music, and silence. »Supreme Music: Silence – Supreme Silence: Music« is a meditative voice game by George Brecht and John Cage of spoken reflections on their own texts as well as quotations of Chinese writings recited from two further voices. »Unterwegs notiert,« a third, short radio play, consists of ready-made observations and quotations. His radio play »Das Hsin-hsinming des Seng Ts'an« is based on a piece of writing left behind by the Chinese sage Seng Ts'an who died in 606. George Brecht translates this 73-verse text from Chinese into English for a publication that he arranged in four languages, including a French translation by Robert Filliou and a German translation by the poet Albrecht Fabri. For the radio play, each translator recited the text of their translation and another voice read the Chinese original. The recordings were layered together by chance. The constant noise from drops of water—a recollection of Brecht’s event »Drip Music« from the 1950s—accompanies this acoustic mobile of multilingual voices. These pieces will be presented as a non-stop performance in a specially designed listening booth. Also available for listening will be the »Beansequences« by the Fluxus artist Alison Knowles as well as the théâtre imaginaire of Dada and Zen, »An Alphabet« by John Cage, with George Brecht in the role of Marcel Duchamp. Additionally, a conversation »Über Fluxus und Zen« (on Fluxus and Zen) with George Brecht, inter-media artist Jackson MacLow, and Klaus Schöning, the former head of the »Studio of Acoustic Art« and co-director of these five radio plays. George Brecht, born in New York, has lived in Cologne since 1972. On 27 August 2006 he celebrated his eightieth birthday. Maintaining a buoyant reserve with regard to the Fluxus movement, he is one of its most fascinating personalities and is honored with this listening booth at the ZKM Media Museum.

Curated by Klaus Schöning with Nadja Schöning.


© 2008 ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe ::


Silent Music
Ausstellungen 102006

28.10.–03.12.06
Silent Music. George Brecht 80. Hörstücke
ZKM Medienmuseum, Ars Acustica im Projektraum
Eröffnung Fr 27.10. 19 Uhr im ZKM Medienmuseum

[=> Information in English]

In der Zeit von 1983 bis1995 hat George Brecht drei Hörstücke für das Studio Akustische Kunst des WDR realisiert. Sie sind produktiver Teil seines intermedialen, künstlerischen Schaffens, seiner wissenschaftlichen Forschungen sowie einer darin zur Erscheinung kommenden Verbindung zur fernöstlichen Gedankenwelt und Ästhetik, zum Taoismus und zum Zen. »Silent music. Musik der Stille« ist ein poetisches Kompendium über das Hören, die Musik und die Stille. »Supreme Music: Silence – Supreme Silence: Music«. Ein meditatives Stimmenspiel aus von George Brecht und John Cage gesprochenen eigenen Reflexionen sowie von zwei weiteren Stimmen rezitierte Texte chinesischer Schriften. »Unterwegs notiert«, ein kurzes, drittes Hörspiel besteht aus ready-made-Beobachtungen und Zitaten. Sein Hörstück »Das Hsin-hsinming des Seng Ts'an« basiert auf einer Schrift, den der chinesische Weise (gestorben 606) hinterlassen hat. George Brecht übersetzte diesen Text aus 73 Versen für eine, von ihm veranlasste, viersprachige Publikation aus dem Chinesischen ins Englische, Robert Filliou ins Französische und der Poet Albrecht Fabri ins Deutsche. Für das Hörstück sprach jeder den Text seiner Übersetzung und eine weitere Stimme zitierte das chinesische Original. Dem Zufall folgend wurden die Aufnahmen übereinandergeschichtet. Das ständige Geräusch von Wassertropfen – eine Erinnerung an Brechts Event »Drip Music« aus den 1950erJahren – begleitet dieses akustische Mobile multilingualer Stimmen. In einem eigens eingerichteten Hörkabinett werden diese Stücke in einer Nonstop-Performance vorgestellt. Darüber hinaus werden die »Beansequences« der Fluxus-Künstlerin Alison Knowles sowie das théâtre imaginaire aus Dada und Zen »Ein Alphabet« von John Cage, mit George Brecht in der Rolle des Marcel Duchamp, zu hören sein. Als Ergänzung ein Gespräch »Über Fluxus und Zen« mit George Brecht, dem Intermedia-Künstler Jackson MacLow und Klaus Schöning, dem vormaligen Leiter des »Studio Akustische Kunst« und Co- Regisseurs dieser fünf Hörstücke. Der in New York geborene, seit 1972 in Köln lebende Künstler George Brecht ist am 27.08. 2006 achtzig Jahre alt geworden. In heiterer Zurückhaltung heute gegenüber der Fluxus-Bewegung ist er eine ihrer faszinierendsten Persönlichkeiten, die mit diesem Hörkabinett im ZKM Medienmuseum geehrt wird.

Kuratiert von Klaus Schöning mit Nadja Schöning.

© 2008 ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe ::

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 

(c) 2006-2010 by Fluxus Heidelberg Center