Πέθανε ο καλλιτέχνης Emmett Williams
Πέθανε στις 14 Φλεβάρη στο Βερολίνο, σε ηλικία 81 ετών ο Emmett Williams, που ήταν γνωστός (κυρίως) ποιητής με έργα concrete poetry, δραστηριοποιήθηκε στα πλαίσια του κύκλου του Darmstadt, ενώ υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που ίδρυσαν και κινήθηκαν στα πλαίσια του Fluxus. Αν και Αμερικανός, έζησε από πολύ νωρίς στην Ευρώπη και εργάστηκε στο Darmstadt, όπου και δρούσε ένα πλήθος καλλιτεχνών που αναζητούσαν μια έκφραση χωρίς τους μέχρι τότε περιορισμούς, που να συνδυάζει περισσότερα μέσα. Ανάμεσα σ΄ αυτούς συγκαταλέγονται ο Karlheinz Stockhausen (από τον οποίο επηρεάστηκαν αργότερα και οι Κraftwerk),που έδινε μαθήματα εκεί, αλλά και ο Daniele Spoerri, ο Jean Tinguely, ενώ στο Darmstadt βρέθηκε και o John Cage και ο George Maciounas- πατέρας του όρου Fluxus, από το οποίο ξεπήδησαν καλλιτέχνες σαν τον Joseph Beuys και τον Nam June Paik.
Κατά τα τέλη τις δεκαετίας του ΄50 και τις αρχές τις δεκαετίας του ΄60 το Fluxus και οι καλλιτέχνες που σχετίστηκαν μ' αυτό το διευρυμένο και χαλαρό δίκτυο έδωσαν νέο νόημα σε ζητήματα όπως η performance και το happening, έθεσαν ζητήματα για τον εμπορευματικό χαρακτήρα της τέχνης, την DIY αισθητική και τους περιορισμούς του κάθε μέσου και κυρίως το αίτημα για συνδυασμό διαφορετικών μέσων διαμέσου τρόπων όπως η visual poetry, το κολάζ και η video art. Το Fluxus ήταν μια avant garde κίνηση που μάλλον έγινε αργότερα πιο δημοφιλής και κατανοητή επηρεάζοντας την pop art, μιας και όπως είπε και ο ίδιος ο Emmett Williams σε κάποια από τα event scores (όπως ονόμαζαν τις performances που ήταν διαφορετικές- και πιο απλές από τα happenings) ήταν ελάχιστα άτομα παρόντα, σε σχέση με όσους τελικά ισχυρίζονται ότι «ήταν κι αυτοί εκεί».
Ο Williams θεωρούσε τον εαυτό του ποιητή περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο, αλλά έναν ποιητή που εκφραζόταν με αντισυμβατικούς και αντιπαραδοσιακούς τρόπους, παίζοντας με τα γράμματα, βασιζόμενος σε μαθηματικές σχέσεις και φτιάχνοντας ποίηση με έναν τρόπο σύνθεσης που θα χρησιμοποιούσε ένας γλύπτης ή ένας μουσικός. Για παράδειγμα, το ποίημα του Τhe Last French-Fried Potato παρουσιάστηκε το 1964 με τους performers να απαγγέλλουν ένα στίχο, να τρώνε μια τηγανιτή πατάτα και την performance να διαρκεί μέχρι να τελειώσουν οι πατάτες (!).
...Ι have just eaten the last French- fried potato
I wonder who, way back in the dawn of history ate the first
Κατά τα τέλη τις δεκαετίας του ΄50 και τις αρχές τις δεκαετίας του ΄60 το Fluxus και οι καλλιτέχνες που σχετίστηκαν μ' αυτό το διευρυμένο και χαλαρό δίκτυο έδωσαν νέο νόημα σε ζητήματα όπως η performance και το happening, έθεσαν ζητήματα για τον εμπορευματικό χαρακτήρα της τέχνης, την DIY αισθητική και τους περιορισμούς του κάθε μέσου και κυρίως το αίτημα για συνδυασμό διαφορετικών μέσων διαμέσου τρόπων όπως η visual poetry, το κολάζ και η video art. Το Fluxus ήταν μια avant garde κίνηση που μάλλον έγινε αργότερα πιο δημοφιλής και κατανοητή επηρεάζοντας την pop art, μιας και όπως είπε και ο ίδιος ο Emmett Williams σε κάποια από τα event scores (όπως ονόμαζαν τις performances που ήταν διαφορετικές- και πιο απλές από τα happenings) ήταν ελάχιστα άτομα παρόντα, σε σχέση με όσους τελικά ισχυρίζονται ότι «ήταν κι αυτοί εκεί».
Ο Williams θεωρούσε τον εαυτό του ποιητή περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο, αλλά έναν ποιητή που εκφραζόταν με αντισυμβατικούς και αντιπαραδοσιακούς τρόπους, παίζοντας με τα γράμματα, βασιζόμενος σε μαθηματικές σχέσεις και φτιάχνοντας ποίηση με έναν τρόπο σύνθεσης που θα χρησιμοποιούσε ένας γλύπτης ή ένας μουσικός. Για παράδειγμα, το ποίημα του Τhe Last French-Fried Potato παρουσιάστηκε το 1964 με τους performers να απαγγέλλουν ένα στίχο, να τρώνε μια τηγανιτή πατάτα και την performance να διαρκεί μέχρι να τελειώσουν οι πατάτες (!).
...Ι have just eaten the last French- fried potato
I wonder who, way back in the dawn of history ate the first
Labels: Emmet Williams, Fluxus, Litsa Spathi
0 Comments:
Post a Comment
<< Home